.

petak, 13. listopada 2017.

Moje ruke to mogu

Novi Zagreb  - Sasvim nevezanom temom, a vječnom dvojbom i prosudbom koja nije na nama- koji invaliditet je težak, s kojim se da živjeti, a za koga bolje da se nije rodio (bolje za koga? Osobu? Sustav? Njegove roditelje? Skrbnike?) razgovaram jutros s kolegicom. Moja kolegica je komentirala: “S djetetom koje ima gluhosljepoću bih se znala nositi. Njih se može osposobiti za samostalan život.” A poslije toga su mi dolazili korisnici na individualna razgovore.

Jedan bračni par, oba gluhoslijepa, jedno potpuna gluhosljepoća, jedno ne čuje ali nešto malo vidi. Kreću se uvijek skupa. Nisam nikad doživjela da sam jednog vidjela samog na nekoj aktivnosti. Ali, nisu sijamski blizanci pa iako me samo jedan trebao, došli su skupa a drugi je ostao sjediti za stolom dok sam rješavala s onim partnerom koji me trebao. Drugi partner za stolom, potpuna gluhosljepoća, sjedi, čeka. Nitko mu se ne obraća, ne dotiče ga. On je poznat da komunicira samo sa svojim parom. A mogao bi s nama koji znamo znakovni. Niti mi više pitamo niti on pokazuje želju za komunikaciju s nama. Sjedi i čeka, mirno, sat vremena. Nije bilo ni propuha tada, niti je bilo važno je li sto ljudi oko nas, jedan ili ni jedan. Možda je samo zamirisao burek prevoditeljice na pauzi. I vrijeme teče mirno pored tog stolca na kojem sjedi…. Što on može sam? Kako se snalazi doma? Sjedi li i dalje na svome stolcu ili ipak guli krumpir, brije se, i posprema krevet za sobom? Što njegove ruke rade?

Dugi korisnik, gluh cijeli život, a vid ga je počeo napuštati unazad nekoliko godina. Progresivno. Ljut je na sustav. Oni mu ne pomažu. Točno određena stvar ga muči. Već 4 godine rješava stvar s MUP-om? Može li doista sam ili nije ni svjestan koliko informacija propušta niti koliko povezujućih radnji nije polovio?
Kaže ide sam, sve može sam. Koliko njegove ruke jasno govore?

Pa onda moji umjetnici. Tu si dopuštam da se može pod utjecajem umjetničke slobode svašta progurati. Dvojica su. Ja sam jedna. Dok govorim jednom, drugi kraj nas čeka. Okrenem se drugom, a prvi me tapše da uspostavimo kontakt rukama. Onda jednom kažem sjedi i čekaj. Drugom objašnjavam svoju zamisao. Razgovaram, puštam ga da radi. Prođe tako desetak minuta. Prvom se obraćam, prolazimo isti postupak. Onda jedan maše kroz zrak, traži nešto…prvo trebam shvatiti što (onaj neki alatić za obradu gline) dodaj, prati i čekaj kad opet počne znakovati. Jer ako si mu okrenuta leđima na samo pola metra od sebe. On ne zna gdje si, ti ne znaš da ti govori. Potom se prepuštaju kreativnoj slobodi. Jedan je dosljedno pratio moje upute i napravio 3 jednaka oblika, mada vrlo jednostavna. Očekivala sam više od nekoga tko može više. A da li ipak svođenje vida na sljepoću izaziva strah u kreativnom izražavanju?! Drugi je napravio ono što je bilo točno tako zamišljeno, ono što mi se svidjelo, ali samo jedan primjerak. Uputa je bila tri. Ma kakvi. Odbija me. Pa čak kad figuru pokušava postaviti u stajaći položaj, a ona puca i savija se, prvi put ga do sada čujem kako koristi glas. Frustriran ako nije gledan taj isti čas, a rukama pridržava figuru da se ne skljoka, izgovara: “vode!” pa zatim vodom zaglađuje glinu i sanira pukotine. Ispod njegovih ruku nastaje prekrasna figura. Stilizirana, ali jasna. Njegove ruke to mogu.